#BlackGirlMagic: Iværksætteren der overkom utænkelige odds.

Cashmere Nicole er kvinden bag Beauty Bakerie, en kosmetisklinje, der henvender sig til farvet kvinder. Hun er en inspirerende ung kvinde på 35 år, fordi hun har tacklet alle de udfordringer som livet har kastet efter hende med oprejst pande, og det er noget man kun kan beundre! Helt fra hun var en ung pige, havde hun en drøm om at blive selvstændig, en uddøende drøm som ikke ville gå væk. Vejen til at hun kunne udleve sin drøm, måtte dog igennem nogen store omveje. Den første store omvæltning kom, da hun blev mor som 16-årig, og derfor måtte sætte sine egne drømme på standby, så hun kunne prioritere sin datters liv. Hun ønskede, det bedste liv for din datter og skrev hende endda op til en privatskole, selvom det betød, at hun blev nødt til have flere jobs på samme tdid. Da hun var omkring de 22 år begyndte hendes økonomiske situation at forbedres, som gjorde hun kunne tillade sig at drømme igen og udleve hendes iværksætterånd, og 3 år efter valgte hun at fokusere på kun én af hendes små virksomheder: Beauty Bakerie, opkaldt efter hendes kærlighed til søde sager.

Udfordringerne stoppede dog ikke her, og i 2014, var Nicole ved at komme sig over en dobbelt mastektomi, som dog også skulle vise sig at blive startskuddet på at Beauty Bakerie tog fart. Mens hun kom sig, valgte hun nemlig at give hendes livsbarn det sidste skud, og investerede, alt hvad hun havde på at få en professionel hjemmeside på benene, professionelle billeder og online markedsføring. Efter et par mislykket forsøg, lykkedes det hende endelig at få et gennembrud, som gik viralt! 

I dag har Nicole et hold på 30, der hjælper hende fra deres hovedsæde i San Diego, og Beauty Bakerie sælges nu også i Storbritannien og Tyskland. Beauty Bakerie vurderes nu til 40 millioner dollars ifølge Nicole efter en investering på 3 millioner dollars fra Unilever (moderselskabet til Dove, TreSemmé og St. Ives), og Beyonce, Cardi B og Gabby Douglas bærer regelmæssigt mærket. 

Selvom skønhedsindustrien primært henvender sig til kvinder, har det typisk været mænd, der sidder på de tunge stillinger i industrien, såsom hos Estée Lauder, Coty og LVMH, som kontrollerer en stor del af skønhedsindustrien. Men der er en ny bølge af boss ladies, der gør op med dette, som fx hos mærker som Pat McGrath, Glossier, Huda Beauty og Anastasia Beverly Hills, som værdsættes i milliarder og viser ingen tegn på at stoppe. Magien bag disse brands ligger i det faktum, at de ikke drives af traditionelle forretningsfolk, men i stedet ledes af kvinder, der nøje forstår deres målgrupper og har fingeren på pulsen, hvad angår især sociale medier. 

At gøre indtryk online er blevet en vigtig del af Beauty Bakeries forretning. I august 2018 gik brandet igen viralt med lanceringen af deres Cake Mix Foundation, der kommer i 58 nuancer og var den første til at komme med nuancer fra mørkest til lyseste, noget som Glossier også fulgte op med at gøre. 

I stedet for at ligge sig fladt ned og have ondt af sig selv og lade livet frarøve hendes drøm, valgte Nicole med en uovervindelig tro, vilje og beslutsomhed at forfølge hendes drøm og ikke lade noget slå hende ud, selvom hun undervejs måtte tage nogen omveje – dét er noget, vi alle kunne lære af. Og at hun ovenikøbet har gjort det så meget nemmere for farvet kvinder at finde en foundation, som passer til deres hudfarve, gør, at hun er en kvinde, vi bukker os i støvet for!!!!

Share:

Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest
Del på linkedin
Scroll til toppen