Hvad kan du selv gøre, når stressen rammer?

Foto: Shutterstock

Jeg har sagt det et par gange nu, men jeg siger det igen, når man er ramt af stress, så søg ALTID professionel hjælp. Ubehandlet stress kan nemt føre til en depression eller psykose, hvad det står på længe nok, og du skylder dig og dem du holder af, ikke at frarøve os din unikke personlighed.

Læs også: Hvordan stress kan sætte en dæmper på dit liv

I tilfælde af, at der skulle være nogle misforståelser omkring, hvad professionel hjælp er, så taler vi egen praktiserende læge og/eller psykolog, og i værste tilfælde er der også akutmodtagelsen på psykiatriske hospitaler.

Du kan dog gøre meget selv for at forebygge stress og behandle mild stress hos dig selv. Det handler i høj grad om at lytte til sig selv og sin krop, og lære og slappe af og koble fra, når kroppen har brug for det. Her tænker du måske, at det nemt eller at det har du ferien til? Det er dog den fælde de fleste falder i, og det er den fælder, der gør, at stress er et stigende problem.

For, hvis du kigger tilbage på den sidste weekend eller ferie, hvor du ikke besvarede en arbejdsmail, betalte en regning, der lige skulle betales eller noget i den stil, vil jeg vædde på high-five på, at du skal kigge laaaangt tilbage. Du må dig godt få en high-five, hvis du faktisk er en af de få, der har lært kunsten i at koble helt fra.

Læs også: Hvorfor stress er farligt

Det er dog også muligt at koble fra i hverdagen, og det er tilmed sundt, hvis man gør det til en rutine, så du ikke er afhængig af ferier og lignende for at sænke dit stressniveau. Som mennesker er vores liv sat sådan sammen, at vi har problemer med løse ender og ufærdige projekter, der gør det svært at give slip i dagligdagen.

Vi er dog også så dumt sat sammen at dette uperfekte stadie skaber stress, og den eneste måde at stoppe det på er ved at tage magten fra det uperfekte. Det lyder jo simpelt nok og det er det også, men det kan være svært at kvantificere det og bringe det frem i lyset. To gode alternativer, jeg har erfaret er gode mod til håndtering af stress, er mindfulness og yoga.

Både mindfulness og yoga leder tankerne hen på svedige hippier i akavede stillinger, og det gør det ikke ligefrem nemt at få folk til at tale om det og specielt ikke at udføre det. I stedet for foreslår jeg at vi taler om, hvad disse ting reelt indebærer i stedet for at bruge deres lidt mystiske navne.

Mindfulness handler i bund og grund om at være i nuet og koncentrerer sig om det, der står lige foran en og give slip på det, når man ikke længere foretager er i det. Det er meget sværere at udføre i praksis, end det er at læse om på en hjemmeside. Det er en god idé at prøve at starte med dit arbejde, da ens arbejde tit er en stressfaktor. Det, du skal gøre, er, at når du træder ud ad døren på din arbejdsplads, så skal arbejdet blive liggende bag den dør. Det kan du fx opnå ved, at du lukker ned for arbejdsmailen og arbejde arbejdsrelateret chatfunktioner nogen minutter, inden du forlader arbejdspladsen og eventuelt bruger de minutter, på at tale med en kollega om noget ikke arbejdsrelateret. Har du en smartphone, kan du sætte den på ”forstyr ikke” og slukke for enkelte apps i på et givet tidspunkt i løbet af dagen.

Når det kommer til Yoga, er Hatha Yoga blevet en af de mest populære yogaformer, heldigvis for det, da mange sammensætter det med fitness. Det hører da også sammen, og personligt foretrækker jeg at kalde det sofatræning, da det er hårdt, men afslappende. Der er mere fokus på stræk, stillingeskift og afslapning, der giver en rar følelse i krop og sjæl.

Det, der for mig har skabt den bedste indre ro og frakobling er kick boxing, det er både fysisk og mentalt hårdt, så man er helt tom i hovedet, når man er færdig. Men i sidste ende, handler det også her, om at lytte til sin krop, for mens kick boxing er min måde at håndtere stress, kan det være en gå tur rundt om en sø for dig. Så prøv dig frem, og se hvad der hjælper dig med at koble fra og rense tankerne, så du på den måde kan passe godt på dig selv og dit mentale helbred.

Som altid, husk at passe godt på hinanden.

Læs også: Hvorfor stress er fysisk farligt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.