Min personlige udfoldelse i den plantebaseret kost

Jeg har altid været rigtig nysgerrig omkring plantebaseret kost, men det var ikke før starten af året, at jeg for alvor kastede mig ud i at eksperimentere med plantebaseret kost.

Det hele startede med, at jeg i slutningen af januar gennemgik en længe ventet dobbelt kæbeoperation. Før jeg går videre, vil jeg hurtigt fortælle, hvorfor jeg fik en så omfattende operation. Jeg har, siden jeg var lille haft kæbeanomali og et stort overbid, som jeg blev mobbet med og med alderen blev min kæbe mere og mere skæv, indtil jeg ikke kunne tygge i venstre side, hvilket så endte med at overbelaste min højre side. Det var først i slut 20’erne, at jeg endelig fik motivationen til at gøre noget ved det, hvilket også forklarer, hvorfor jeg har haft bøjle på de sidste 4 år, hvor mine tænder skulle reguleres, så jeg kunne blive klar til min kæbeoperation.

Efter operationen skulle jeg på flydende kost, som var ren tortur for en madelsker som mig. Jeg HADEDE flydende kost så meget, at jeg sommetider fik kvalme! Jeg var på grund af operationen også lænket til sengen, mens jeg kom mig. Til at få tiden til at gå, begyndte jeg derfor at læse og undersøge, hvad jeg selv kunne gøre for at få det bedre. Det skal lige siges, at jeg var på smertestillende piller 4 gange om dagen og ikke måtte bruge min kæbe i hele 6 uger. Hele mit system var gået i stå. Jeg var drænet for energi, jeg følte ingenting – hverken fysisk eller psykisk.

Jeg indså hurtigt, at jeg blev nødt til at acceptere min barske realitet. Min research om, hvad jeg selv kunne gøre for at komme mig over min operation, ledte mig på sporet af plantebaseret kost, hvilket jeg faktisk ignorerede til at starte med, fordi jeg er en kødspiser med stort K. Jeg måtte dog hurtigt erkende, at der kommer til at gå lang tid, før jeg kan tygge rigtig i begge sider af min kæbe. Så min kostplan gik fra flydende kost til most kost, som skulle indeholde masser af vitaminer og mineraler. Jeg kom frem til, at en plantebaseret kost indeholdte meget af den næring, jeg især havde brug for i min kamp for at komme tilbage, og jeg tænkte, at hvis jeg skulle gøre det, så skulle jeg gå all-in og gøre det lækkert og smagsfuldt.

Plantebaseret er en kost, som består af fødevarer af planter såsom nødder, grøntsager, korn, frø, frugter og bælgfrugter. Desuden er plantebaseret kost rigtig god for planeten, dyrevelfærd osv.  De mange antioxidanter og plantestoffer man får via plantebaseret kost er med til at reducere oxidativt stress og betændelse i kroppen.

Kombineret med fysisk aktivitet giver disse vitaminer/mineraler bedre blodomløb, ens udholdenhed bliver bedre, restitution, højere koncentrationsevne, bedre energi samt iltoptagelse. Foretager man sig sådan en kostændring, hjælper den også med at forebygge risiko for hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk & kolesterol.

Jeg har førhen sat spørgsmålstegn ved vegetar/veganere, mest fordi at jeg ikke forstod, hvordan de kunne leve uden at spise kød!  Der er, som du nok har hørt, en masse forskelle på kødspisere og ikke kødspisere, som overtalte mig til at prøve kosten. Som plantebaseret så har man noget man kalder for elastiske sunde blodkar/ tyndtflydende blod pga. en lav indtagelse af mættet fedt/kolesterol fra animalske fødevarer, hvor kødspisere har tyktflydende blod på baggrund af den lidt mere fedtholdige kost.

En ting, der fyldte meget hos mig, var, hvordan man får dækket alle de ernæringsstoffer som kroppen har behov for at fungere optimalt, som plantebaseret.

Som plante spiser, kan man hurtigt komme til at mangle nogle af de vigtige næringsstoffer. Det gælder især vitamin B12, D-vitamin, zink, selen, calcium og jern, som findes i mange animalske fødevarer.  Men her fandt jeg så ud af, at en plantebaseret kost til gengæld indeholder mange kulhydrater, kostfibre, protein og antioxidanter gennem fuldkornsprodukter, bælgfrugter og stivelsesholdige grøntsager. Animalske produkter indeholder meget mindre af kostfibre/kulhydrater/antioxidanter.

Som samlet resultat er alle de sundhedsfremmende kostfibre, plantestoffer, antioxidanter med den mindre indtagelse af transfedtsyre, kolesterol og mættet fedt en stor årsag til, at plantebaseret kost har fået en positiv plads hos så mange mennesker, inklusiv mig!

Det er nu 6 uger siden jeg startede med at spise plantbaseret, og jeg har lært utrolig meget både personligt og professionelt. I min næste opdatering vil jeg komme ind på, hvordan min krop har ændret sig og taget imod den plantebaseret kost.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.