Mød kvinden bag Københavns nyeste beautyboks til mørke kvinder – Abi Olusanya

Abi og hendes team har store ambitioner for det nyeste skud på den danske skønhedsscene. I januar slog de nemlig døren op for theBlacBox, som er en skønhedsboks for mørke kvinder. Vi har taget en snak med hende for at lære mere om boksen og kvinden bag.

Hvordan opstod ideen til the theBlacBox?

Siden jeg flyttede til Danmark, har jeg fundet det udfordrende at finde produkter, der faktisk fungerer for mig. Jeg brugte meget tid på at se YouTube-videoer og læse anmeldelser, før jeg tog springet og bestilte noget online. Når jeg så modtog produkterne, levede de aldrig op til forventningerne.

Jeg ønskede en måde at prøve forskellige produkter, der passer til mit afrohår, melaninrig hudfarve og kombineret hudtype – uden at det skulle koste en formue. Beautyboksen passer perfekt til dette behov, da jeg ville være i stand til at prøve forskellige produkter regelmæssigt, samtidig med, at jeg sparer penge og bruger mindre tid online på at research produkter.

Jeg søgte rundt, og der var ikke en beautyboks, som var dedikeret til mørke kvinder i Europa, som både havde hudpleje, hårpleje og skønhedsprodukter. Så jeg besluttede mig for at starte min egen, og det var sådan, at theBlacBox blev født.

Jeg er født i Nigeria, men flyttede til England, da jeg var 6 år og boede der i ca. 17 år, før jeg flyttede til Danmark. Jeg har haft en lidt forunderlig karriere, indtil videre. Jeg studerede jura på universitetet, men besluttede at tage læreruddannelsen efterfølgende. Efterfølgende flyttede jeg til Danmark, og jeg har arbejdet i start-ups siden.

Jeg kan godt lide at prøve forskellige ting for at udfordre mig selv, og jeg har fundet, at start-ups er det perfekte miljø til det, da man tidligt kan påtage sig et stort ansvar. Jeg har arbejdet inden for økonomi, projektstyring, salg og endelig fundet mig til rette i Marketing & Growth, hvor jeg i øjeblikket er chef for vækst for en opstart i København.

Hvad er dit ultimative mål og vision med the thBlacBox?

Vores ultimative vision er at få enhver sort person til at føle sig taget af. Lige nu arbejder vi på det med vores beautybokse til sorte kvinder, men der er meget mere at pleje end skønhed alene. At skabe et selvplejeunivers for alle sorte mennesker er vores ultimative mål, og jeg  glæder mig til at bringe vores andre ideer frem i fremtiden.

Hvad synes du om den danske skønhedsbranche?

Den danske skønhedsindustri er interessant, for selv om der måske er sorte kvinder, der engang imellem er repræsenteret i trykt og onlineannoncering, har den ikke helt oversat det til den egentlige shopping. Jeg kan huske, at jeg så en smuk mørkhudet sort kvinde på en enorm plakat i vinduet i en velkendt skønhedsbutik, og selvfølgelig gik jeg ind for at se, hvilke produkter de havde, der passer til det publikum, som plakaten apellerede til.

Overraskende nok, havde de ingen produkter, der faktisk passede til modellens hudfarve – selvom de mærker, de havde i butikken, bestemt producer produkter i disse nuancer. De var heller ikke på lager, de havde dem bare ikke til at begynde med. I stedet for at vente på, at butikker lagerfører produkter i vores nuancer, har sorte kvinder i Danmark oprettet onlinebutikker, så vi nemt kan få adgang til produkter, der passer til vores behov.

Der er dog intet som at være i stand til at teste et produkt personligt, før man beslutter sig for at købe det, og det er en skam, at den danske skønhedsindustri endnu ikke har indset værdien af ​​sorte forbrugere.

Hvad vil du gerne have at vores læsere ved om the theBlacBox?

Jeg vil gerne have, at de ved, at jeg som sort kvinde selv ved, hvor frustrerende og udfordrende det kan være at finde skønhedsprodukter, der faktisk fungerer for dig. Vi har en tendens til at holde os til de få produkter, som vi ved, vil give os de resultater, vi leder efter, men der er så mange andre produkter, som vi endnu ikke har prøvet, som kunne være endnu bedre – og det er hvad theBlacBox er til.

Vi gør det lettere for dig at opdage nye produkter og mærker, der fungerer utroligt for dig, så du kan finde din næste hudpleje, hårpleje og skønhedsprodukter du bare ikke kan leve uden.

Vores fokus på personalisering og sort-ejede brands adskiller os bestemt fra andre beautyboks. Ingen anden beautyboks er fokuseret på at levere produkter, der matcher vores hudfarver, hudtyper, hårtyper og hårstil – alt sammen i en boks.

Vi ved også, at sortejede brands har skabt fantastiske, naturlige, økologiske produkter, specielt til sorte kvinders behov. Da vi kun samarbejder med sort-ejede brands, er du i stand til at modtage personlige produkter uden skadelige ingredienser, der passer til din krop, både indvendigt og udvendigt.

Hvilket råd vil du give andre håbefulde skønhedsentreprenører?

Jeg vil sige bare kom i gang. Det er meget nemt at blive fanget af al planlægning og research, at den faktiske “startdato” skubbes længere og længere væk. Kom i gang, og fortsæt med at lære og tilpasse dig den feedback, du modtager, også skal det nok gå!

Hvilke produkter kan du ikke selv leve uden?

Enhver, der kender mig personligt, kan fortælle dig, at jeg er besat af fugtighedscreme. Hænder, ansigt, fødder – you name it! Lige nu bruger jeg Christal Cosmetics Sebum Balancer fugtighedscreme til mit ansigt og Lancôme Nutrix Royal Body Lotion til min krop, men jeg arbejder på at finde et sort-ejet alternativ til det 😉

Isangs Oil Cleanser er bestemt et andet produkt, jeg ikke kan leve uden. Det er supereffektivt, føles fantastisk på din hud og også en god pris!

Hvad er dit bedste skønhedstip

Brug solcreme hver dag! Jeg ved, at vi er i Danmark, og solen ikke er synlig så ofte, som vi kunne ønske, men disse solstråler er ligeglad. De rejser gennem skyerne og lander direkte på dit ansigt og ødelægger al den indsats, du laver med din hudpleje-rutine.

Hvor ser du dig selv og the theBlacBox henne om 5 år?

Om 5 år ser jeg mig selv arbejde med et fantastisk, innovativt team, der er fokuseret på at forbedre sorte menneskers liv over hele verden. For theBlacBox planlægger vi at være på steder uden for Europa, hjælpe sorte kvinder over hele verden med deres udfordringer med selvpleje og skønhed (både personligt og online) og at have skabt flere produkter, der hjælper alle i det sorte samfund med at føle sig plejet og værdsat.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.