Sådan øger dit stofskifte, hurtigt

I den enkleste form er en persons stofskifte, den hastighed kroppen bruger kalorier for at opretholde kropsfunktioner. Meget, meget simpelt fortalt 😜

Det vil sige dem med et højt stofskifte – de heldige kartofler, der kan proppe sig med hotdogs, is og bjerge af nachos men stadig ikke tager et lille gram på. Mens vi andre kun behøver at stirre på en glaseret doughnut før vores bælte begynder at stramme lidt.

Selvom genetik spiller en rolle i ens stofskifte, er der nogen ting man kan gøre for, at hjælpe sig selv, hvis man altså tilhører den sidstnævnte gruppe. Så her er noget du selv kan gøre, for at sætte gang i stofskiftet.

Et godt sted at starte, er ved at få gang i styrketræningen. En af de bedste måder til at øge sit stofskifte er ved at øge din muskelmasse. Muskler kræver energi for at kunne fungere og større muskler vil forbrænde flere kalorier, ikke kun mens du er nede i træningscenteret, men også når du sidder i sofaen og bingewatcher Game of Thrones på grund af efterbrændingseffekten.

Du ved hvad man siger! Morgenmad er det vigtigste måltid, så altid sørg for at få indtaget dagens første måltid. Hvis du skipper morgenmaden, vil kroppen holde på kalorierne for at bevare energi. Men, hvis du spiser morgenmad, sender du et signal til kroppen, om at der vil være en konstant forsyning af energi, og din krop vil derfor være mindre tilbøjelig til at holde fast på kalorierne for at bevare energi. Stop ikke der, husk at spis din morgenmad. Men også din frokost. Og din aftensmad. Og nogen in-betweeners.

Vi var inde på styrketræning og ja, det har en positiv effekt på dit stofskifte og talje, men den smarte person ville kombinere det med cardiotræning i form af løb, cykling eller hvad end der bekommer en bedst. HIIT (High intensity interval training) er også rigtig godt for stofskiftet, og vil forbrænde kalorier længe efter du har forladt træningscenteret.

Husk dine proteiner. Det kræver mest energi at fordøje proteiner og denne længere fordøjelsesperiode vil gøre at du føler dig ”fuld” i længere tid, hvilket igen betyder at du er mindre tilbøjelig til snacke på unødvendige, tomme kalorier for at tilfredsstille en vred mave.

Vær meget påpasselig med sukker og hold dit indtag af sukker så langt nede som muligt. Ikke kun bliver sukker til fedt, når det ikke bliver brugt som energiforsyning, så hæver det også dit insulin niveau og høje insulin niveauer fremmer opbevaring af fedt og kan bremse dit stofskifte.

Og, til sidst, husk at tank op med (sort) kaffe. Kaffe har en overraskende effekt på dine evner til at forbrænde kalorier og sætte gang i stofskiftet.

Share:

Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest
Del på linkedin
Scroll til toppen